Min Blogg,Tankar händelser och bravader

11. sep, 2019

Att vanta gor vi ofta och mycket och igar vantade vi i bankon,banco de nacionales for att skicka pengar till en syter till maria,det ar den anda banken som finnes ut ingenstans dar penganra skulle skickas, och ingen dator eller for den delen heller internet anvanding, sa da maste man ga till banken,och det var manga andra som hade samma tanke just dennna formiddag,ko systemet ar sa att de yngre under pensionsaldern har en ko och saledes har dom aldre en annan ko, och en tredje fanns med men den kunde jag inte klura ut vart den gick,Snabb kon gick till bankautomaten, och till detta var det 2 st poliser med vapen som organiserade.

Om det nu var 102 for i kon vet jag inte exakt men manga var det och eftersom dom ochsa bara var 3 gang slussade in dom yngre formagorna sa hade dom aldre valdigt mycket fortur! men dom hamnade pa en bank innanfor skranket for att vidare vantan!Nar vi stod iden lnga kon sa kom pengarna, en sakerhetsbil med vad jag tror var 4 st vaktare och dessa hade vapnena dragna, sa dar var nog inga ranare valkomna.

Till slut sa kom maria fram till kassan och da gick arendet pa 2 minuter,och sjlva vantan tog drygt 1 timma och 20 minuter, sedan gick vi tillbaka och tog bussen mot ett kopcenter och dom finnes det manga av och dom ar stora,Buss ja det gar bra att aka buss och dom finnes det manga av med,och dorren finnes konduktoren/inkastaren/biljettforsaljaren ja det ar samma person, och principen ar in med sa manga som mojlig 5 st inn i bussen och 1 ut.da blir det valdigt fort fullt!.

Nu alltsa onsdag eftermiddag sa ar jag i lgh sjalv da maria ar i skolen och en valdans tur sa kan hon promenera dit da det tar ca 10 minuter, oftast blir det att man maste aka buss och i denna trafik tar det valdig lang tid vart man an ska, sa nu ska jag gora pannkaks smet och sedan blir det att pakka da vi ska ut och turista lite, Ica ar resmalet och da menar jag inte ica affaren uten en stad 5 timmar soderut dar det ar sand och sand och havet nara sa blir 3 avkopplande dagar dar.

jag fortsatter med lite bilder som jag fotograferade under forra helgen,Ta hand om er alla och ha det gott, Mvh Stefan

11. sep, 2019

Tiden gar fort och nar man har semester sa gar den extra fort och ar man tillsammans med sin saknade alkling sa gar tiden extrafort,Sa ar bast att gora det basta av det mesta,helgen eller i alla fall delar av den spenderades nara oceanen pacific ocean och da blev det annu kallare sa jag ar glad att mossan packades ner i den lilla packningen mossa och badbyxor det blev en intrsant kombination.

Aka buss gar bra och nu skulle vi ta oss fran lagenheten till omradet vid havet och dar alla turister haller till och det ar fran ungefar halvvags av lima,det tra cirka 1 och en halvtimme sa da far man en uppfattning hur stor nu staden ar, Ja trafiken ar hemsk men ochsa ar en stad som rymmer en ca sadar 10/11 miljoner stor! lite skillnad mot mitt lilla Arboga.

Hotellet hette Aloft och har nagot att gora med hotell kedjan Marriot,Fint var hotellet men det borjade med att dom ville ha betalt for extra skatt och den redan betalada frukosten! sa man bor har reda pa vad som galler och framfor allt papper pa vad man bokat eller pa nagot satt kan visa vad som inkluderas i bokningen, Jag hade bara betalt skatt for en person!fragan ar varfor dom bara tar betalt for 1 st nar man bokar for 2 st, nu star det i avtal att lokala skatter kan forekomma sa jag tar det som det ar en lokal avikelse, tyvarr ar landet Peru kant for att pa alla satt forsoka fa till extra avgifter.

Frukosten ville jag inte betala for 2 ganger och det stod ochsa i det kvitto jag hade med mig, sa det protesterde dom ratt lamt i mot nar jag sa att den frukosten ska jag ha och ej betala igen for, Nar man har ratt sa ska man sta pa sig och kan man desutom visa det pa prant, da blir dom flesta mycket mer sammarbetsvilliga.

Nagon havsutsikt fick vi inte men dar pa 6 vaning sa hade vi ratt bra utsikt over omradet och dom stora hotellen hopar sig i narheten av vattenbrynet,och turisterna som alltid far se det fina va alla staderna,Det rikitga livet och hur det verkligen ar i denna stad eller andra forsoker man ofta skyffla undan,Men men ar ratt skont med att flyta runt i turiststraket en stund med,i stallet for ruffel och brate sa blir det en och annan porsche och fina hus och lyxhotellen, kommer du halvannan timme in i Lima ja da far man se andra saker och som jag skriver i annan blogg vi ska nog vara glada over den standrad och liv vi har i Sverige.

Tvarr sa saknar jag fortfarande nagra bokstaver och den data repratoren som ska laga den datorn haller sig valdigt mycket undan,hoppas jag far den lagad snarast da det ar lattare att lasa korrekt svenska.

Hotellrummet var fint och uppfyllde alla vara forvantningar och en liten rundtur pa hotellet sa hittade vi bade gym och swimmingpool darav badbyxor for inomhusbruk och mossan for utomhusbruk,darefter sa tog vi oss igenom valdigt mycket trafik och gatuarbeten och annat till kopcentret med havsutikt dar den prestigefyllda bowlingmatchen skulle ske!och jag var laddad sa ochsa Maria, sa det blev lite luften gar ur kansla nar en vakt medelade att bowlinghallen var nedlagd!.

Da blev det ingen Bowling sa da blev det en liten fika som blev stor forst en kaffe och en juice och sedan paokades bestallning med bade det ena och det andra, och efter fika sa blev det en varsin liten pizza pa pizzahut som inte var sa liten, sa da blev det en promenad till hotellt matta och belatna, tur var det att vi hade bestamt oss for att spendera 1 timme i gymmet det blev extra bra efter bade fika och pizza.

Ett fint gym inkluderades i hotellt och med cyckelmaskiner per fot och sittandes och ett lopband som kom svetten fram och det var skont med ett traningspass som sannerligen nufortiden ej hander ofta,sedan blev det ett valdigt skont dopp i poolen dar det var valdigt folktomt dvs vi var ensamma och mycket varmt och skont vatten,sverige dar ar det obligatoriskt att lara sig simma i skolan men det galler inte Peru, sa jag lar maria att simma och det gar valdigt bra med halvkroppssimmning! alltsa armtagen gar fint men sedan ska det ochsa kombineras med benen.

Vi hoppas pa mer simtraning och morgonpasset ej bara i radion! utan vi tog ett sadant i gymmet och i poolen fore frukost och da fungerade simminingen battre, sedan smakade frukosten utmarkt, men det ar nog mer lunch an frukost da det blev bade korv och bacon och aggrora och mycket mer sa da var magen full igen, senare under dagen pa vag hemat sa hittade vi en annan bowlinghall sa det blev bowling i alla fall.

Tack som alltid att ni laser mina rader och hoppas ni tar er igenom min text nu med nar det fattas bokstaver, onskar er alla en fin vecka och vi hors igen hoppas jag, lite mer bilder fran djurpark och omradet Miraflores nara det Stilla havet, ta hand om er och era nara och kara

6. sep, 2019

Hej! forst och framst ber jag om ursakt! min blogg blir utan nagra bokstaver under ett tag hoppas ni kan lasa och tyda vad jag skriver!

Lordag morgon solen skiner och klockan ar nastan 9 och en kopp kaffe och jag sovit hela 1 timme! efter jobbet, harligt sensommarvader har det varit och kommer bli denna lordag med, ska borja helgen och dagen med Rally EMK kannan och hela 217 bilar anmalda,eftersom jag trodde jag visste vart str 1 skulle koras! och sedemera sa blev str 1 2 strackor!! men tur var det jag och min far rekade lite under fredags eftermiddagen! annars hade jag inte hittat nagra rallybilar pa lordagsmorgonen! ar inte alltid bra nar det ar pa hemmaplan da tror man vet mer an vad man vet!

25 minuters bilfard ar lagom och parkerade pa ett garde! och betalde en slant till den lokala idottsklubben! blir forundrad over dom som ska! parkera gratis 50 meter fore den organiserade parkeringen och dessutom skapar kaos och trangt nar man ska darifran¡ om man nu har rad att aka langa vagar for att se rally! varfor inte kunna betala 40 kr i parkering!

Sedavanlig promenad och check av var det ska fotograferas!. redan forsta svang sag ut att vara bra men fortsatt att vandra i den skona varma morgonluften och ingen publik syntes till! forans efter en halmbal och en skarp vanster! dar var det mycket folk som hade samlats och har skulle det bli action!men inte alltid det blir bra att fota,

Det obligatoriska minglet blev idag med ett gang fran arboga! och jag och jocke nilsson kom overans om att vi hade kort denna stracka pa en Jsm final for 100! ar sedan som min mor skulle ha sagt! men narmare bestamt sa korde vi malarrallyt 1993 och da var Tovhultastrackan SS 9 och kom i mal nere vid Hjalmarkanal!.efter lite social kontakt sa lamnade jag folksamlingen och promenerade tillbaka och blev sjalv i forsta svang!efter nagra ogonlock sa fick jag sallskap och en fin svang blev det! och en av forakarna hade nog alla anglar med sig som tog sig och bilen helskinnad ut ur svangen!.

Mycket sladd och nagra nara upplevelser blev det fangat pa kameran denna fina sena Augusti formiddag, tyvarr sa kunde jag inte stanna sa lange! jag var tvungen att hinna med flyget! och tyvarr ochsa sa glomde jag i stressen dom flesta bilderna fran EMK kannan hemma i sverige!sa dom far bli redigerade i Okrober! battre sent an A...

Tankning och lunch och sedan avfard mot Arlanda,buss skulle jag aka men bussen stannar inte i Arboga defenitivt inte nar jag skulle aka i alla fall! Arboga tidning utannonserade! att arboga blivit med bussforbindelse till Arlanda, men det galler valdigt begransat av dom turerna som stannar! fortfarnade gar dom flesta bussarna forbi!

Sa jag fick aka buss fran vasteras, sa tack till mor och far som skjutsade dit mig!och jag ville inte borja en 24! timmars resa med att vanta 8 timmar pa en bank i avgangshallen,sa jag bojade ett hotellrum, som var stort och fint och dar sov jag 7 timmar innan jag checkade in sa jag var nagorlunda utvilad!

Inhandling av bocker ar heligt! allyid bra med nagot att lasa nar man reser,och garna nagra spannade deckare det gar alltid bra att lasa, seand var det dags att borda planet och forsta stopp var Amsterdam, trots att jag flygit en hel del sa blir det 4 nya flygplatser pa denna resa,Amsterdam dar hade jag en dryg timme! sa blev inte nagra storr utsvavningar dar och tur behovde jag inte ta ut nagon vaska dar! som dom alltid envias med i Usa!.

Sa var bara att leta reda pa en toalett och sedan ga till gaten! och da hade jag last min resplan battre! och dom 6,40! i restid var drygt 9 timmar! sa euntiasmen sjonk lite! tur fick jag i alla fall ett sate for 3 och dela med en person bara sa lite extra benutrymme blev det! och om det ska finnas lediga platser! sa finnes dom dar bak i planet sa jag ser alltid till att fa plats langt bak!.

film mat och ingen somn och trott i benen! av att sitta ja! nog mera att man blir stel och krokig att sitta stilla sa lange, men jag tog mig fram till Atlanta Usa! och ja man ser vad som hander nar man reser galler tanka pa allt! aven om du bra ska passera usa pa en flygplats sa masta ett sa kallat ESTa visum inforskaffas kostar inte manga dollar och gores p´internet! men en annan passagerare hade gjort det pa morgonen innan han skulle flyga och da kom det inte med i systemet! och han fick vackert vanta pa ett annat flyg! sa gor allt i god tid! sa det inte blir nagra overaskningar.

Atlanta sags var varldens storsta flygplats till passagerar antalet och med drygt 100 miljoner passagerare per ar sa behovs det ochsa vara en stor flygplats till ytan med! men har hade jag lite mer tid 4 timmar sa det gick bra och i usa msate man ta ut vaskan och bara den genom tullen och sedan lamna igen ca 100 meter sedan! ja Usa det ar speciellt!

Mot slutdestinationen Lima peru dar min maria vantade,det var bara 6 timmars flyg och mot alla odds! sa somande jag och sov sakert halva resan det har jag svart ocg gora! men men ibland sa hnder det! och da blev det en kort och behaglig resa,men nagot matintag och sedan var det dags att landa igen.

Helgen ja den slutade i taxi i lima och da var klockan sent och till och med trafiken var noraml!! eller sa normal den kan vara i en 11 miljoners stad,skont att antligen se min alskling Maria igen och ca 15 minuters resa sa var vi hemma i hennes lagenhet och trott ja! men glad over att vara framme och pa samma plats igen!

Hoppas ni kunde tyda min skrift ska hoppas pa att kunna fa igang en dator med svensk skrift snart och imorgon ska vi till ett stort Zoo sa da blir det lite bilder med,  ha det gott och stort tack sa hors vi snart igen

30. aug, 2019

Natten till Torsdag! då brakade det lös på himlen och i skyn! ofta blir det nu rejäla åskoväder! och jag vaknade av det lyste upp! och small samtidigt så då var Tor nära! och då är man inte så kaxig när det är rejält med blixtar och ofta! så är bäst att krypa längre ner under täcket! njaeee

Jag tog mig ut på trappen och med kameran i högsta hugg och så dags hade det ochså börjat regna med väldigt hög intesitet! och fånga blixten med kamera ja det är inte så lätt! man kan ju plocka fram stativ och kära med långa slutartider! men mitt sätt är med lite lagom tider! så kan man vara staig på handen! och det blev några fina bilder på ovädret och med blixten! och när jag var som bäst på gång! att fotografera ja då gick strömmen och det blev kolsvart! och tror nog hela staden var mörk! men tror nog dom flesta sov! eller vaknade någon mer än mig!!.

Efter någon timme så var ovädret över och tog sig nog mot! Köping eller Kungsör, och väldigt glad var jag att det upphörde med regnet då det var snart dags att ta sig ut i mörkret och jobba! och det går lättare utan nedebörd! även om det kom lite avlägsna bixtar och dunder någon timme mer under natten! men lite oväder och dunder är lite spännande och uppiggande!.

Nu börjar det närma sig med stormsteg Semester! och det är verkligen väldigt välbehövligt! då jag känner att energin den sinar och behövs fyllas på med ny så att det sena hösten och vintern ej ska bli för outhärdlig! och nu är väskan packad! och blev mest godis i väskan!! kläder och dylikt har jag redan på plats i Marias garderob, och vintervädret i Lima är trots allt behagligt och ligger på ca 15 grader + dagtid men det värsta är ju kvälls och nattetid i husen! då det inte finnes någon värme! så att sova med långkalsonger och mössa är en god ide!!.

Torsdag morgon så tog jag och min far oss till Lockmoragården i Kungsör, där Vincent och kompani stod som värdar för veteran orientering! och högsommarväder med sol hade dom ordnat med, och bra när det är nära, och ochså min fars födelseort och han har Lockmora omgivningen som uppväxtplats, nu blev det inget tävlande denna dag, men gott nog så tog vi oss dit för en fika, och min far fick träffa på många av sina kompisar så var en givande förmiddag i den strålande solen, och med en god fika och ett fint arrangemang så fick vi oss en trevlig förmiddag, och jag han med en tur ut i skogen och fotograferade.får hoppas att hälsan går åt rätt håll så vi kan bli med igen under nästa vår.

Fredag kväll är det nu när jag skriver, och nu börjar resväskan bli full! och som alltid så har man nog packat för mycket! men den eller det är nog bäst att ha med mig! det kanske är ett resonemang många har när vi packar! hellre för mycket än för lite principen!! vågen visade 16 kilo så det nog lagom!! jag är förundrad hur maria lyckades med att fylla på 29 kilo i samma väska när hon flög till sverige!!.

Endast jobb i natt och sedan 5 härliga semester veckor! och semestern börjar med rally! Emk kannan avgörs i morgon så jag ska göra ett försök att hinna med lite bilar på SS1 för sedan går bussen till Arlanda redan på lördag eftermiddag, och resan går via Amesterdam och sedan till den största flygplatsen i världen! Atlanta till antalet passagerare , som tur är har jag 4 timmars väntan där!

Önskar alla er en trevlig och skön helg, och som alltid så tackar jag det varmaste till er som läser, ta hand om er och era nära och kära, så hörs vi när jag landat och vaknat i Lima någongång i början på nästa vecka, ha det gott

27. aug, 2019

Då är det väldigt nära och jag har kommit så långt så att jag öppnat resväskan! sedan var det med packning och vad ska man ha med sig på en 5 veckors utflykt! mycket har jag redan i Lima hos Maria så jag kan nog packa med Musli godis te och kakor! det är Marias beställning! tur är att hon tycker om det mesta här i matväg i Sverige! endast min favorit lakrits är hon lite frågande till! och den söta fisken! är verkligen Sill smaksatt med något sött!! och jag tycker om fisk! men när jag äter fisk i sydamerika så proteserar magen!! men aldrig här hemma så det är något mystiskt med det!

Jo resväskan kommer nog bli full till på lördag eftermiddag!! och apropå att packa! min far fick en försändelse! och brevet innehöll en packlista på vad som sändes i kuvertet! men tyvärr glömdes det att lägga i det han nu beställde! så endast packlistan kom!! Hmmm.

Vinter är det nu i Peru så bäst att pack långkalsonger och mössan! mössan är bra att ha i olika situationer! ja nog är det bra i kylan när jag nu saknar hår! men ochså enligt påpekande från min kära, när vi handlar så ska du titta neråt och ha mössa ! varför sa jag! jo! ser dom att du är inte sydamerikan! så då blir det dyrare! ok!! så går det med prissättningen ! och jo så är det nog! jag har sätt taxi prislitorna och dom är helt annorlunda mot vad dom visar och använder till lokalbefolkningen och turister!!

När jag är slö! läs alltid! så använder jag bil till mitt jobb borde naturligtvis använda cyjeln men men! och en natt under förra veckan, så var det mörkar än vanligt! jo synen borde vara bättre, men denna natt var det verkligen mörkt! och helljuset användes i staden! jo men när endast jag och tomten är vaken! när jag tagit mig till min destination ca 2 kilomters resa! så konstaterade jag att endast var det lysen bakåt! kanske jag skulle backat, 3 glödlampor trasiga samtidigt! det är bra jobbat, men nu lyser det framåt med

Slutet av augusti har vi kommit till och nu är det varmt och härligt skönt,och det är så dags då! när dom flesta redan haft sin semester och tillbaka på sina jobb, men ändock är det härligt skönt med värme och ger lite energi innan den långa hösten kommer igång,

Energin min den är slut, så semestern är väldigt mycket efterlängtad lika mycket som jag saknar och längtar efter att träffa min älskade Maria, Peru finnes det mycket att se och bergen dom dominerar Anderna, och dom har vi varit och klättrat i förut och underbar vyer och dåligt med syer är det! denna gång så blir det inte så mycket turistande då Maria har fullt upp med skolan, Men något ska vi hitta på att se och göra, Ica! supermarket finnes ej i peru men väl finnes staden Ica, och där finnes ochså miltals av sand och åter sand, och därför har ochså de sensate 3 årens Paris dakar körts där! så fäår bli ett återbesök där och en tur med någon häftig sandbuggy.

Kraft och energi behövs och med den nuvarande luftfuktigheten och lång tid sedan jag hade någon ledighet så sinar krafterna betänligt, och med fuktig luft så är det svårt och andas, så kanske vinterluften är bättre i lima! men då kommer det istället alla föroreningar av alla mängder bilar bussar och dylikt, så alltid är det något! men nu ska jag njuta av ledigt och vila!

Några fotopromenader har det blivit på ensam hand! heter det så borde vara ensam fot! och jag och min far var till Hjälmaredocka och där är det vackert och oftast är det full fart på båtar och med personer som promenerar i den vackra omgivningen och fullt med husbilar är det med.

Tack! alltid lika kul när ni läser mina rader, och ska försöka vara mer flitig ocj skriva när jag befinner mig i Peru, ta hand om er alla och era nära och kära njut av solen och livet